Voorbereiding: 5 stabiliteitsoefeningen die je thuis kunt doen

stabiliteitsoefeningen-wintersport

Stabiliteitsoefeningen

In mijn vorige artikel heb ik het gehad over de basis krachttraining in de voorbereiding op het aankomende wintersportseizoen.
Naast het opbouwen van kracht is het raadzaam om je stabiliteit te verbeteren om zo vervelende blessures te voorkomen.
Hier heb ik weer een aantal stabiliteitsoefeningen voor je die je gewoon thuis of buiten kunt uitvoeren.

#1 Lungen op één been

Hoe doe je dat?
Ga met je rug richting een verhoging staan van ongeveer knie hoogte zoals een stoel of een bank.
Zet een voet op de verhoging zodat je nu op een been staat.
Zak nu door dat been wat nog op de grond staat en probeer je knie boven je voet te houden.
Lukt dat niet? zet je voet dan een stukje naar voren.
Komt je knie onderaan de beweging voorbij je tenen? dat is geen probleem.
Strek je been weer volledig uit en kom weer in de start positie.
Herhaal dit 10x per been en doe dat 3x.

#2 Deadlift op één been

Hoe doe je dat?
Ga rechtop staan, strek een arm recht omhoog en til je been aan de zelfde kant van de grond.
Terwijl je in deze houding blijft ga je met je andere hand richting je tenen.
Trek je navel in om je core te activeren.
Als het goed is komt je been (dat van de grond is) nu automatisch mee omhoog en is je standbeen ligt gebogen.
Tik je teen aan en kom weer terug in de start positie.
Herhaal dit 10x per been en doe dat 3x.

#3 Hinkelen op de plaats

Hoe doe je dat?
Ga op een been staan en veer op en neer op een been.
Als het lukt mag je steeds hoger springen net als of je op een been aan het touwtje springen bent.
Herhaal dit 10x per been en doe dat 3x.

#4 Hinkelen

Hoe doe je dat?
Ga weer op een been staan maar in plaats van op je plaats te blijven ga je nu alle kanten op bewegen.
Varieer je bewegingen zoveel mogelijk.
Start met een stukje naar voren maar als je dat al gewend bent kan je ook naar achteren en opzij hinkelen.
Bij het opzij hinkelen kan je ook steeds afwisselen tussen je voeten zodat je een schaatsbeweging krijgt.
Misschien is er wel ergens een schoolplein waar ze zo’n baantje op de stoep hebben getekend.
Ben je al wat verder? Dan kan je proberen de trap op te hinkelen.

#5 Op één been staan

Om de stabiliteit in je benen te trainen kun je op een been gaan staan.
Hoe doe je dat?
Ga op een been staan en houd je andere been licht gebogen.
Houd dit een minuut vol.
Gaat dit te makkelijk? ga dan op een instabiele ondergrond staan zoals een trampoline of een opgevouwen handdoek.
Je zult merken dat dit een stuk meer stabiliteit van je vraagt.

Met deze stabiliteitsoefeningen ben je weer een stuk dichter bij een goed voorbereide wintersportvakantie.
Volgende keer gaan we weer een stukje verder met onder ander core training en met wat tips om eventuele overtollige kilootjes kwijt te raken.
Succes en tot snel.

Wesley Boer

Life Coach & Personal Trainer voor Ondernemers
www.defitteondernemer.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER