Voorbereiding: 3 core oefeningen die je thuis kunt doen

Core oefeningen

Om tijdens het skiën een goede houding vast te kunnen houden is het belangrijk om beweging tegen te gaan, ook wel rompstijfheid genoemd. Core training is een goede manier om je houding vast te kunnen houden.
Tijdens de oefeningen voor stabiliteit uit het vorige artikel train je ook je core, maar met deze oefeningen maak jij jouw core nog sterker. En deze core oefeningen kan je ook gewoon thuis doen. Je hebt dus geen excuus om de oefeningen niet te doen!

#1 Deadbug

Hoe doe je dat?
1. Ga op je rug liggen met je armen recht omhoog
2. Haal je voeten van de grond met je heup en benen in een hoek van 90 graden.
3. Adem nu uit en breng je ribbenkast naar beneden en kantel je bekken iets waardoor je je onderrug tegen de vloer kan drukken. Hou dit de hele oefening vast. dit is de startpositie.
4. Strek nu je linker been volledig uit en laat je rechter arm gestrekt naar achteren zakken, kom daarna terug in de start positie.
5. Herhaal dit ook met de andere kant.
6. Doe 6 tot 10 herhalingen per kant of zolang je de startpositie kan vasthouden. Het is belangrijk dat je je onderrug tegen de vloer blijft drukken zodat je rug recht blijft en niet hol wordt!

#2 Cross superman

Hoe doe je dat?
1. Ga op je buik liggen met je armen en benen gestrekt en je gezicht naar de grond.
2. Til nu je linker arm en rechter been een klein stukje op zodat je wat spanning voelt in je onderrug.
3. Kom terug in de startpositie en herhaal dit ook met je andere been en arm.
4. Doe dit ongeveer 10 keer per kant en herhaal dat 3 keer.

#3 Farmers walk

Hier heb je wel twee gewichten voor nodig.
Je zou ook twee stevige boodschappentassen kunnen vullen met flessen water.
Hoe doe je dat?
1. Pak de tassen beet, en ga rechtop staan.
2. Span nu je buikspieren aan en loop met de zware tassen recht vooruit.
3. Het is de bedoeling dat je lichaam rechtop blijft tijdens het lopen.
4. Zet de tassen neer, draai je om en herhaal dit een aantal keer.

Met deze core oefeningen en de andere oefeningen voor skiërs leg jij een goede basis voor het aankomende wintersportseizoen. Door het uitvoeren van alle oefeningen verklein je de kans op blessures, heb je minder last van spierpijn en hou je het skiën langer vol.

Vergeet niet om deze oefeningen ook te doen voor een goede voorbereiding!
Stabiliteitsoefeningen
Kracht- en spierconditie oefeningen

Succes! Heb je nog vragen? let me know!

Wesley Boer
Life Coach & Personal Trainer voor Ondernemers
www.defitteondernemer.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER